Ik snap 1,5 miljoen Nederlanders niet
juni 11, 2010 1:55 pm Algemeen
Op woensdag 9 juni hebben anderhalf miljoen Nederlanders op de PVV gestemd. De overige miljoenen reageerden geschokt en verbaasd met als achterliggende gedachte dat niemand met een beetje gezond verstand voor zo’n verkiezingsprogramma kan zijn. En de conclusie die veel mensen trokken was dan ook dat dat het geval moest zijn: PVV-stemmers zijn dom. Op facebook kreeg de pagina ‘We apologize for the 1,5 million dutch people that voted for Geert Wilders‘ in twee dagen tijd meer dan 30.000 fans. Bij mij kan dat er niet in. Het lijkt me wel erg onwaarschijnlijk dat bij zoveel mensen het IQ gehalveerd zou zijn. Maar zelfs als dat het geval is, kun je anderhalf miljoen mensen niet negeren. Niet in het dagelijks leven, en niet in de politiek. Geert Wilders zei het op de verkiezingsavond al: De Nederlandse politiek kan niet mee om de PVV heen. Ik durf daar nog aan toe te voegen dat de Nederlandse politiek dat ook niet moet willen. Het enige wat je daarmee bereikt is dat Nederland in twee kampen verdeeld wordt, die niet met elkaar communiceren: het is zij of ons. Dat is geen goed startpunt om de problemen aan te pakken waar ons land nu mee zit.
Mooie woorden, maar hoe kun je communiceren met mensen die je niet begrijpt, waarvan de standpunten zo lijnrecht tegenover die van jou staan? Ik heb het verkiezingsprogramma van de PVV er maar weer eens bijgepakt. Het is een compact document van maar 60 pagina’s. En het is duidelijk waar het voor staat: een aangepast Nederland met een muur eromheen. Van de laatste zin heb ik wel tien versies gemaakt voordat deze, voorzichtige, versie eruit kwam. Maar zelfs als ik het zo voorzichtig formuleer is het een land waar ik niet wil wonen. Ik wil onderdeel zijn van de hele wereld om me heen, en ik wil vrij kunnen denken, zeggen en doen zoals mij dat goed lijkt. Iets wat ik mijn medemensen ook gun. Maar ik realiseer me wel dat dat iets is wat mensen kunnen willen. Geen reden om mensen die dat willen dom te vinden.
In het verkiezingsprogramma staan veel punten waar ik het ronduit mee eens kan zijn. Ik vind ook dat er teveel managers in dit land rondlopen, dat er een einde moet komen aan aan het fuseren tot onbeheersbare moloch-organisaties en dat vrijheid van onderwijs is een grondrecht is, om maar wat te noemen. Ook zijn sommige punten ronduit onrealistisch volgens iedere denkbare norm. Maar naast uitgangspunten waar ik het ‘gewoon’ niet mee eens ben, lees ik ook dingen waarvan mijn haren recht overeind gaan staan. Zo wil de PVV hoge minimumstraffen en hogere maximumstraffen invoeren in combinatie met het bezuinigen op reclassering. Dat zal alleen maar leiden tot vollere gevangenissen, niet langer gericht op re-integratie in de maatschappij. Behalve dat dat heel veel geld kost, sluit je bewust en onnodig mensen uit van deelname aan de maatschappij. Zoals nu al gebeurt in de VS, waar 1(!) % van de bevolking in de gevangenis zit. En dat ondanks het bestaan van de heropvoedingskampen die de PVV ook graag wil.
Waar ik echter het meest van schrik is die angst voor de Islam. De ‘strijd tegen de islam’ wordt zelfs expliciet genoemd als doel in het verkiezingsprogramma. Het programma verwijt de Nederlands ‘elite’ dat ze alle culturen gelijkwaardig vinden. Het programma ‘verwijt’ de islam een misplaatst gevoel van superioriteit en het aanzetten tot haat. Maar het verkiezingsprogramma doet daarmee precies hetzelfde. Het zet een enorme groep mensen op een bijzonder vijandige manier buitenspel. Sommige maatregelen die de PVV in dat kader voorstelt zijn kinderachtig, boosaardig en alleen gericht op vernedering. Kan iemand mij uitleggen hoe een verbod op hoofddoekjes kan bijdragen aan een beter Nederland? Hoezeer je het ook oneens bent met mensen. buitensluiten heeft nooit ook maar het geringste positieve resultaat. Een boodschap die ik mezelf ook voorhoud.
Ik ben het wel met de PVV eens dat je je als deelnemer aan een gemeenschap aan de regels van die gemeenschap moet houden en dat niemand om welk excuus dan ook daarboven kan staan. Een gemeenschap moet dan wel duidelijke, eerlijke en realistische regels hebben. Maar op grond van het gevoel dat een groep mensen zich boven alle regels stelt, alle mensen in die groep buitenspel zetten is asociaal en racistisch. Het is ook een demagogische truuk die in het verleden vaak met succes is toegepast: wil je mensen hun krachten laten bundelen, geef ze dan een gemeenschappelijke vijand. Een truuk die meer dan eens bloedige gevolgen heeft gehad, en niet alleen in Europa.
En nu ben ik terug bij af. Ik begrijp het een klein beetje. Maar er is nog te veel waar ik met de beste wil van de wereld geen begrip voor kan opbrengen. Ik wil graag die anderhalf miljoen Nederlands bij Nederland houden. Ik wil graag met die anderhalf miljoen Nederlanders werken aan een betere wereld, op een manier waar we allemaal achter staan of in ieder geval begrip voor kunnen opbrengen. Wie helpt mee?


wim aalbers :
Date: juni 11, 2010 @ 17:47
Complimenten Ad. Je verwoordt op een mooie manier veel van mijn gedachten bij deze zaak. Niet gelukkig zijn met de realiteit moet niet doorslaan in ontkenning en verzet. Er is maar een remedie: omarmen.
Marianne :
Date: juni 11, 2010 @ 19:50
Dit stuk geeft precies aan hoe ik er over denk. Alleen kon ik het zelf nog niet zo goed verwoorden. Ik wil dit graag gebruiken om aan iemand te laten lezen die zelf niet over internet beschikt. Ik hoop dat het voor sommige mensen niet te laat komt. Eigenlijk hadden we het er voor de verkiezingen er al over moeten hebben. Maar ik (en waarschijnlijk velen met mij) hadden deze uitslag niet verwacht. Terwijl de aanwijzingen toch duidelijk waren. Kijk naar 80 jaar geleden. Toen was er ook crisis. Toen was er ook ……
De geschiedenis herhaalt zich.
Ad :
Date: juni 11, 2010 @ 20:01
Alles op mijn site mag hergebruikt worden volgens de creative commons license. Dus ga gerust je gang. Ik probeer op mijn site de teksten onder de 500 woorden te houden – dan kun je het in twee minuten lezen. Maar ik kan hier eindeloos over doorratelen. Wat overigens ook niet goed is, want zo raak je je luisteraars ook kwijt…
Pieternel :
Date: juni 11, 2010 @ 21:09
Ik ben geen xenofoob (ik weet zelfs hoe je dat schrijft
Ik heb nog nooit van mijn leven de telegraaf gelezen. Ik kijk nooit naar de Tros en sporadisch naar SBS6. Ik heb meerdere pogingen gedaan de Koran te lezen. Ik ken de 5 pijlers van de Islam. Ik heb gedegen levensbeschouwelijk onderwijs genoten en mocht ik alle tijd en geld van de wereld hebben zou ik daar graag verder in studeren. Ik vind dat Iraël weg moet uit de bezette gebieden.
Maar ik heb ook de haat en minachting in de ogen van jochies van 4-5 jaar gezien, die tegen mij zeiden dat ze hier toch de baas worden. Ik word elke dag als hoer bekeken en nageroepen omdat ik een Westerse vrouw ben. Ik word dagelijks geconfronteerd met groepjes provocerende jongens, die hopen dat ik wat tegen ze zeg want dan kunnen ze me voor racist uitmaken en zeggen dat ze gediscrimineerd worden. Wat ik hierin mis is de zelf-reflectie, de hand in eigen boezem, de zelfspot, humor,het nagaan dat als ze zo doorgaan ze zich helemaal buiten de maatschappij plaatsen.
Ik walg van slachtoffergedrag. als ik in mijn leven bepaalde andere keuzes gemaakt zou hebben zou ik er wellicht beter voor staan dan nu. Dat erken ik. Ik leg de schuld daarvan niet bij anderen en al helemaal niet bij de overheid. Ik dop mijn eigen boontjes, soms tegen de klippen op, maar ik red het wel. Hoe kun je 30 jaar in een land leven en de taal niet kennen? Omdat je geen cursus krijgt aangeboden in het buurthuis? Ga erop uit, doe boodschappen, kijk TV, dan krijg je de taal toch ook mee? Wil je leren fietsen? Pak de fiets en leer het. Vraag de buurvrouw, vraag het mij, ik help graag.
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat álle Marrokanen slecht zijn en veel Nederlanders zijn ook klootzakken. Maar waar is die rest, waarvoor een zgn klein groepje het altijd verpest? Ik zíe ze niet. Ik zie geen Christenen helemaal over de rooie gaan als je een grap over Jesus maakt. Rouvoet maakte een schandelijke opmerking over homo-participatie in zijn partij, maar ik zie hem geen homo’s van flatgebouwen gooien en alle ongelovigen voor varkens uitmaken. En ja, op de Veluwe moeten de vrouwen ook lange rokken aan, en mogen ze niet zelf stemmen. Ook dat vind ik achterlijk. Ook daar ben ik tegen.
Ik ben zelf heel ruimdenkend en tolerant opgevoed en heb een behoorlijke gewetensstrijd doorgemaakt toen ik erachter kwam dat het met die tolerantie gewoon niet meer wérkt. Ik heb tot het laatste moment over mijn stem getwijfeld. Ik heb bij bepaalde punten in het verkiezingsprogramma van de PVV moeten slikken (hoe kun je artikel 23 handhaven en Islamitische scholen verbieden? Dat kán gewoon niet!). Ik besef dat in bovenstaand betoog Islam en Marrokaanse problematiek door elkaar lopen, maar ik kan ze moeilijk los zien.
Ik vind het jammer dat Ayaan niet meer in Nederland is, anders had ik op haar gestemd. Het is Fleur Agema geworden, ik kon voor mijn gevoel niet anders. Er is al té lang niet geluisterd naar bepaalde geluiden uit de samenleving. Je kúnt 1,5 miljoen mensen niet weg zetten als idioten met onderbuikgevoelens.
Je kunt het er niet mee eens zijn, maar je kunt ook beginnen met luisteren, en onderzoeken waar het vandaan komt. Hierbij mijn uitleg.
marieke :
Date: juni 12, 2010 @ 09:09
Pieternel, dank voor de uitleg.
Je vraagt: waar is de rest, waarvoor een klein groepje het altijd verpest?
In al de jaren dat ik in Amsterdam woon, ben ik precies één keer voor hoer uitgescholden door een groepje provocerende jochies (en één keer door een dronken zwerver).
Daarnaast word ik dagelijks keurig geholpen aan de kassa, door meiden met hoofddoeken, wordt elke dag mijn krant op tijd bezorgd, door Marokkaanse jongens met scooters, word ik vriendelijk en beleefd gegroet, door een buurman op weg naar de moskee, doe ik mijn boodschappen bij Islamitische middenstanders die hard werken en hun eigen boontjes doppen.
Telt die rest dan niet?
Laura Tietjens :
Date: juni 12, 2010 @ 09:50
Moedig en nodig, dit stuk, dus ik ga dit heel vaak op twitter Re -tweeten.
Knuffel
Petra Paanen :
Date: juni 12, 2010 @ 10:22
Bijzonder dappere uitleg over jouw belevingen en keuze. Al kan een ieder andere ervaringen hebben, ook jouw verhaal mag verteld worden.
Martine :
Date: juni 12, 2010 @ 10:27
Ik word heel verdrietig van de uitslag van de PVV. Mijn man is moslim, we wilden best hier wonen, maar hoe kan ik hem uitnodigen hier te komen? Kinderen die hier geboren zijn van ouders uit een moslim land vragen zich af of ze hier wel mogen blijven; wát is de boodschap van de PVV stemmers? Haat, minachting en vrees. Zodra je op een vliegtuig richting NL stapt hoor het al om je heen, terwijl ik een omgeving verlaat waar ik niets anders dan een positieve, vrolijke en liefdevolle mensen heb meegemaakt. Die zorg dragen voor een ander, open staan voor de ander en communiceren.
Ga eens met je buurman praten, doe eens aardig tegen die enge moslim en reageer niet meteen als een bange vos, dan gaat er een wereld voor je open.
Succes Nederland, mogen er juiste keuzes gemaakt worden. Laat de geschiedenis zich niet herhalen.
Jan :
Date: juni 12, 2010 @ 10:28
Mijn ervaring is als die van Mieke. Maar we doen allemaal hetzelfde: we baseren onze mening over een groep over wat een klein deel van die groep doet.
Het probleem is niet een groep als geheel, maar individuele leden van die groep met onaangepast gedrag. En die mogen we best daarop aanspreken, moeten we ook erop aanspreken.
We leven in een tolerant land, en dat is een goede zaak. Daar hebben we ook onze welvaart ook aan te danken. Maar persoonlijke vrijheid houdt daar op waar het de vrijheid van anderen beperkt, en daar houdt ook tolerantie op. Ook een tolerante maatschappij heeft regels die voor iedereen gelden. Dat mag je best bekrachtigen. Maar dat is niet wat de PVV wil. Die wil grote groepen mensen buitensluiten op grond van de groep waartoe ze behoren. Dat is discriminatie, en van het boosaardigste soort.
Sumurai8 :
Date: juni 12, 2010 @ 10:46
Ik reageer zelden bij dit soort stukjes, maar ik wil je allereerst complimenteren met hoe je het verwoord hebt.
Waarschijnlijk ben ik niet de enige die het opvalt de het opsporingsbericht ‘lichtgetinte man, normaal postuur, 1.80 lang’ vrij normaal is, dat er buitenlanders naar Nederland komen, een uitkering aanvragen (met tolk of familielid) en geen woord Nederlands leren of gaan werken en dat Vogelaars probleemwijken vaak halve ghetto-wijken zijn met veel buitenlanders. Ironisch genoeg gaan islam en buitenlander in bovenstaand stukje verassend vaak samen. Dat is niet iets van de laatste 3 maanden, maar speelt al jaren. Het verbaast me dan ook niets dat een grote groep Nederlanders niet meer geloofd in een gematigde aanpak van de ‘oude’ partijen, maar overstapt naar een partij die schreeuwt dat ze het op zullen lossen (al is het op een grove manier).
Zelf ken ik voldoende islamieten om te weten dat niet ‘de islam’ slecht is, maar zij die de naam van de islam gebruiken om hun daden goed te keuren. Waar men Wilders en de PVV nu vaak vergelijkt met wat er in WWII is gebeurd, wil ik graag ook een vergelijking maken tussen zij die de islam misbruiken voor hun praktijken en de kruistochten en de heksenjachten van de middeleeuwen, alleen dan met wat modernere snufjes (bommen, vliegtuigen, WTC’s). In die zin geef ik Wilders gelijk als hij de islam achterlijk noemt.
Het is echter fundumenteel fout om alle mensen over één kam te scheren, net zoals het fundumenteel fout is om mensen in ‘hokjes’ in te delen. Het is dus ook fundumenteel fout om maatregelen te nemen voor ‘de islamieten’, terwijl het een klein groepje is die problemen veroorzaakt. Ik heb daardoor uiteindelijk besloten om niet op de PVV te stemmen, maar die 1,5 miljoen mensen die wel PVV gestemd hebben begrijp ik volkomen. De vraag is of die 1,5 miljoen bereiken wat ze willen.
gideon de haan :
Date: juni 12, 2010 @ 12:16
dag ad,
moedig stuk in tijden van verdeeldheid en onvrede. de democratie kan dit aan, maar de getallen nopen wel tot grote waakzaamheid en snelle adequate actie waarbij de dialoog en de ontmoeting instrumenten zijn om met elkaar dit zorgwekkend tij te keren. geen ruimte meer voor politiek correct relativeren of bagatelliseren. actie nu om verrechtsing en intolerantie te stoppen.
Ad :
Date: juni 12, 2010 @ 12:46
Denken vanuit een ‘Groot Gelijk’ zorgt ervoor dat je je eigen gedachtengoed als vanzelfsprekend ziet en niet mee de moeite neemt dat gedachtengoed te bespreken. Dat geldt voor alle ‘Grote Gelijk’, links, rechts, christendom, islam en alle andere ‘Grote Gelijken’ die er zijn. Ik denk dat daar de communicatie vaak op vastloopt.
nrrdgrrl :
Date: juni 12, 2010 @ 18:48
voor pieternel: toen ik nog in de bijlmer woonde gebeurde het mij ook weleens dat ik voor racist werd uitgemaakt (ik ben ook een witte vrouw).
mijn vaste antwoord is: ik heb geen problemen met je buitenkant, ik reageer op je binnenkant.
Marije :
Date: juni 13, 2010 @ 11:56
Weet je wat ik eigenlijk echt niet snap: waarom zijn ‘ze’ nu eigenlijk zo bang voor de Islam? En dan als serieuze vraag, het is niet diskwalificerend bedoeld. Ik ben echt benieuwd waar dit ontstaan is, en hoe het zo ver heeft kunnen komen. Ik geloof namelijk evengoed niet dat er 1,5 miljoen Nederlanders moslimhaters zijn. Maar toch moet er een reden zijn dat dit opgeklopte circus heeft kunnen ontstaan.
Wat weten we nu echt van de Islam? Ik vind het echt moeilijk een eigen mening hierover te vormen, aangezien de informatie die via de media binnenkomt zo verdraaid, vervormd en verbogen is. Helaas kost een eigen mening vormen tijd en energie (in mijn geval een taai en gortdroog 400 blz boek over de grote Arabische veroveringen!) en dat is natuurlijk ook niet voor iedereen beschikbaar.